CSR er fremtiden – både socialt og økonomisk

ANNONCE

Selv om du aldrig vil finde en fast definition på kravene til virksomhedernes sociale ansvar (CSR), vil der altid være en grundlæggende en holdning til, at en given virksomheden har et socialt, miljømæssigt og etisk ansvar, som de skal tage hånd om.

Brug af ressourcer

Virksomheder skal bruge deres ressourcer til at løse virkelige problemer, der ikke kun påvirker deres eget virksomhed og deres kunder, men også samfundet generelt. Og denne forventning til, at virksomheder responderer på generelle samfundsproblemer, har aldrig været større i befolkningen.

Derfor det kan være en god idé at kigge med her, hvis du står for CRS-politikken i din virksomhed, da vi netop berører vigtigheden af CSR i denne artikel. Forbrugerne vælger i højere grad deres produkter ud fra, om de bliver produceret under ordentlige forhold og om virksomhederne bag dem tager et socialt ansvar. En ordentlig CSR-politik kan altså godt betale sig, både på samvittighedskontoen og rent økonomisk.

Hvis du er selvstændig og har en mindre virksomhed, hvor du synes, det kunne være interessant at inkorporere CSR i din strategi, kan du overveje at hyre en ekspert på området. Hvis man ikke tidligere har arbejdet med CSR, kan det være fint at investere tid og penge i at få en CSR-konsulent til at gennemgå dine muligheder, da det kan give en masse stof til eftertanke – og potentielt kan det også styrke dit brand betydeligt. Løn til denne type konsulent kan godt løbe op i et større beløb, men du kan nemt lån penge nu til formålet.

Vil du gerne så småt i gang med nogle CSR-tiltag her og nu, kan du starte i det små. I kan i virksomheden prøve at spare på vandet samt skære ned for jeres strøm- og brændstofforbrug. Opfordr også dine ansatte til at tage cyklen eller et offentligt transportmiddel i stedet at tage bilen. I kan også gøre jeres indkøb grønnere ved fx at udskifte jeres printer og  papir til mere bæredygtige udgaver.

CSR er ikke en utopi

Fremover vil virksomheder  begynde at indtænke CSR som en integreret del af deres virksomhedsstrategi, og ikke blot som filantropi. Bæredygtighedsspørgsmål og samfundsansvar er blevet de vigtigste overvejelser for virksomhedsledere og beslutningstagere i erhvervslivet i de seneste par år, fordi det er dét, forbrugerne efterspørger.

Virksomheder forsøger derfor i stigende grad at integrere deres sociale ansvar som hovedformål i ledelsesmæssige processer, beslutningstagninger og i den overordnede virksomhedsstrategi med det formål at positionere sig som stærke og socialt ansvarlige organisationer. CSR er ikke en udgift uden formål, men snarere en investering i at opbygge et bæredygtigt samfund og  bæredygtige virksomheder – og det har derfor en betydelig positiv indvirkning for virksomheden i det lange løb. Således kan man altså med fordel gå efter at lave en virksomhedsstrategi, der inkorporer CSR i stedet for at se på CSR som en sekundær branding strategi, som bare skal se godt ud.