5 gode råd til at komme i gang med CSR

Vi har brug for at skabe en bedre verden sammen, og det er også grunden til at flere virksomheder er begyndt at have en CSR-strategi.

Corporate Social Responsibility er for alle virksomheder uanset størrelse. Virksomheder af en vis størrelse skal tage stilling til det pga. lovkrav. Men ofte går disse virksomheder langt længere end de officielle krav.

Hvis jeres virksomhed ikke har udformet en CSR-strategi endnu, så får du her fem råd til, hvordan I kan komme i gang.

Afgør hvem der er hovedansvaret for CSR

Mange virksomheder kommer aldrig i gang med CSR, fordi ingen har ansvaret for det. Derfor er det en god start at give en CSR som ansvarsområde. I mindre virksomheder kommer det ikke til at være et fuldtidsjob, men det er vigtigt, at der er en, som har fokus på CSR.

Hvis kunder eller medarbejdere har spørgsmål til CSR, så er det denne person, som de henvender sig til.

Lav en årlig CSR-rapport

I skal finde ud af, hvorfor I laver CSR. I første omgang opsætter I nogle mål. Dvs. vi vil starte med at lave en rapport, hvor I nedskriver disse mål, og hvordan I vil opnå dem.

Herefter skriver I så om CSR hver eneste år. Det er oplagt at vedlægge det som en del af jeres årsregnskab. På den måde kan jeres kunder også se, at I går længere end de fleste andre virksomheder.

Opsæt jeres mål alle steder i virksomheden

I skal fortælle alle om jeres mål. Det er ikke for at blære jer, men hvis I ikke interesserer jer for jeres mål, så er der heller ingen andre, som vil gøre det.

Vi anbefaler, at I opsætter målene i samtlige fælleslokaler og på samtlige kontorer. På den måde får I hele tiden inspiration til at gøre det bedre og følge virksomhedens plan.

Brug jeres CSR-rapport som PR

Med en årlig rapport kan I pludselig henvende jer til pressen og fortælle om alle jeres gøremål. Pressen elsker CSR succeshistorier. Det er selvfølgelig ikke grunden til, at I gør det, men det ville være decideret dumt ikke at bruge de succeshistorier, som jeres virksomhed har skabt.

Hvert år når jeres årsregnskab kommer så skriv en række pressemeddelelser, som omhandler jeres CSR. På den måde får I jeres navn ud til danske medier og dermed også til jeres potentielle kunder.

Det har den fordel, at I giver folk muligheden for at vælge en virksomhed, som gør noget for for verden. Vi har oplevet, at det har givet så stort et boost til virksomheder, at folk vil gøre alt for at købe deres produkter. Folk har nærmest lånt penge via en side som Monni.dk for at få råd til det.

Giv 10% af jeres overskud til velgørende formål

Hvis I virkelig vil booste jeres CSR, vil vi anbefale jer, at I giver 10% af jeres overskud til velgørende formål. Derfor giver det også mening, at rapporten udkommer, når jeres årsregnskab udkommer.

For her kan I allokere 10% til næste års CSR-initiativer.

Disse råd vil helt sikkert gøre jeres virksomhed klar til fremtiden.

Alle kan skabe en bedre verden

Vi er allesammen med til at påvirke den verden, som vi lever i, derfor har vi også alle sammen et ansvar for at gøre den bedre. Dette gælder både for privatpersoner og virksomheder.

 

Selvom vi har fokus på virksomheder, så gør vi det altid med omtanke på privatpersoner. For en af vores hovedidéer bag CSR er, at det giver privatpersoner mulighed for at støtte op om et godt formål.

 

Når en privatperson har valget mellem at købe et produkt fra en virksomhed, som tager et socialt ansvar og en der ikke gør, så er privatpersonen med til at afgøre, om de støtter en bedre fremtid for os alle sammen og vores børn. Det er også hovedpræmissen bag CSR, at vi sammen gør en forskel.

Det er ikke kun virksomheden med en klar og tydelig corporate social responsibily strategi, der gør en forskel. Det er lige så meget privatpersoner, som støtter dem, som gør en kæmpe forskel.

Hvis vi alle sammen begyndte at støtte op om den slags formål, så vil vi også få en bedre verden. Når du kigger på en webshop, så husk altid at tjekke om de har en CSR-strategi.

Det skal siges, at mange virksomheder stadigvæk tager et socialt ansvar, selvom de ikke har fået udviklet en CSR-strategi endnu. Så det er vigtigt, at du ikke kun dømmer dem ud fra, hvad de deler på deres hjemmeside.

Hvis du ved, at en virksomhed støtter det lokale fodboldhold, så er de stadigvæk med til at skabe en bedre verden.

Sådan kan din virksomhed komme i gang

Hvis du har en virksomhed, og du ikke ved, hvor du skal starte med CSR, så kan vi hjælpe dig med at komme i gang.

Du kan tilmelde dig CSR-fonden, og så kan vi hjælpe dig videre. Ofte vil vi finde ud af, hvad der passer til jeres virksomhed.

F.eks. kan en kaffevirksomhed støtte kaffebønder ved at give deres børn adgang til skole. På den måde skaber i en bedre verden for alle i det lokalsamfund, og de hæver deres niveau. På den måde giver i deres børn mulighed for at vokse op og også gøre en forskel. Det er grunden til, at CSR hjælper langt mere, end man lige går og tænker over, fordi det er rigtige mennesker, som I skaber en bedre verden.

I behøver ikke kun hjælpe mennesker i den 3. verden. Hjælp mangles alle steder og I har helt sikkert en masse, som I kan bidrage med. Ofte vil det være en blanding mellem penge og erfaring, som I kan give videre til andre.

En virksomhed som Novo Nordisk prøver f.eks. at bekæmpe diabetes på trods af, at de tjener penge på at udvikle medicin til folk med diabetes. Deres formål er at skabe en bedre verden.

Sammen kan vi alle sammen skabe en bedre verden. Det er grunden til, at vi mener, at virksomheder og privatpersoner skal arbejde sammen med CSR.

Krav til rapportering i årsregnskabet

Årsregnskabsloven §99 er et af de absolut vigtigste områder at forholde sig til som erhvervsdrivende når det kommer til udarbejdelse af årsregnskabet. Da denne lov til dels kan virke omfangsrig, så er det ret godt at være bevist om hvilken regnskabsklasse din virksomhed befinder sig i. Både så du ved hvilke områder i årsregnskabsloven der er mere vigtige at forholde sig til end andre, men også så har lettere ved at identificere dine ”rigtige” konkurrenter som du rent faktisk bør bruge tid på. Læs mere