Implementér CSR i næste uge

ANNONCE

Vi hører tit for virksomheder, at de ikke går i gang med CSR, fordi de tænker, at det er en langsommelig proces, og derfor er det ikke noget for dem.

For at undgå dette vil vi anbefale jer til at se CSR som noget, der altid er i bevægelse. Når I begynder at se på det på denne måde, så giver det ikke mening at vente til næste år med at gå i gang med det.

I kan allerede gå i gang med det i næste uge, da I selv afgør tempoet.

Lav jeres CSR vision

I første omgang skal I nedskrive en vision for, hvad det er, at I gerne vil have, at der skal ske. Hvad er jeres grund til, at I gerne vil tage større ansvar for samfundet? Det er vigtigt, at I ikke bare gør det, fordi I tror, det er det rigtige at gøre det.

I skal skabe en kultur, hvor I ved, at det er det rigtige at gøre, for det siger sig selv, at virksomheder bør hjælpe til med at skabe et bedre samfund.

Det bør i første omgang være direktøren eller bestyrelsen, som kigger nærmere på, hvor de gerne vil have, at virksomheden skal gå hen i fremtiden. Her er det interessant at indbygge CSR i firmaets nuværende vision.

Jeres virksomhed har helt sikkert noget, som I gerne vil opnå, om I så har skrevet det ned eller ej. Hvis I ikke har skrevet det ned, skal I starte med at gøre det.

Direktøren kan også vælge at outsource det til en arbejdsgruppe, som skal kigge nærmere på, hvad I kan gøre. Når vi synes, at direktøren skal gøre en stor del af det, skyldes det, at det er direktørens job at motivere alle de ansatte til at følge virksomhedens vision.

Dette gælder uanset, om I er en lånevirksomhed, VVS eller en kæmpe koncern som LEGO.

Brug en uge til at udarbejde jeres vision.

Præsentér visionen for hele virksomheden

Nu er det vigtigt, at I kalder til møde, så I kan præsentere visionen for hele virksomheden. Det er nu, at det svære starter, for nu skal I have jeres vision ud i hele virksomheden. Det er, derfor at vi siger, at jeres vision også skal indeholde jeres CSR vision.

Mange virksomheder skaber flotte visioner på papiret, som de aldrig udfører i virkeligheden, og det er en kæmpe fejl.

Jeres CSR vision skal gøre en forskel, og det gør den kun, hvis alle medarbejdere arbejder på den og i samme retning.

Det er grunden til, at man nedskriver visioner, så I alle sammen kan arbejde på den. Dvs. at måden at I laver sociale medier på, skal ikke være fuldstændig anderledes end måden, hvorved I henvender jer til kunder.

Det hele skal spille sammen, så der er synergi i virksomheden. Med en CSR vision kan I hele tiden vende tilbage til det dokument, når I skal vide, hvordan I skal gribe et område an på, også selvom der er tale om et nyt område. For I ved allerede, hvordan I gerne vil have, at omverden ser jer.

3 brancher der tager ansvar

ANNONCE

I en verden hvor folk konstant hæver kravene til virksomhederne de handler med er det ikke altid let for virksomhederne at følge med. Der er dog en række brancher i Danmark der forsøger at være på forkant med de krav der stilles og som aktivt forsøger at være aktive indenfor CSR. Vi har udvalgt 3 af dem som du kan læse mere omkring herunder

Smykkebranchen

Det er ikke let at være sikre på at de råstoffer man køber er udvundet problemfrit. Der findes dog heldigvis en række initativer der hjælper med at certificere produkterne så man som forbrug kan være mere sikker når man køber dem. Et af dem er Kimberly Process der er et initativ dannet på tværs af regeringer, virksomheder og private personer, alle med et fælles mål: at stoppe salget af de konfliktdiamanter som oprørsgrupper i mange områder udvinder og sælger for at købe våben.

Med deres certificering kan man som juveler være sikker på at de uslebne diamanter man opkøber ikke stammer fra denne type områder, en standart den danske regering støtter og som flere virksomheder er med inde over.

Sæbe/parfume branchen

Når man putter noget på kroppen vil man gerne være sikker på at det også er godt for den. Derfor er en lang række virksomheder i Danmark gået sammen i brancheforeningen for sæbe, parfume og tekniske/kemiske artikler. Formålet med brancheforeningen er at varetage virksomhedernes både nationalt og internationalt og det sker igennem politisk engagement og forbindelser i organisationer. Læs mere om organisationen her

Gambling branchen

Er det CSR når virksomheden selv er med til at skabe problemerne? Vi mener at gambling stadig ville eksister selvom man gjorde det ulovligt, så ville det bare ske på et ureguleret marked der slet ikke tog ansvar. Der er få brancher der har så striks regulering som gambling og lige netop CSR aspektet har længe fyldt meget her i Danmark.

F.eks. når tipsmidlerne (Nu kaldet udlodningsmidlerne) hvert år bidrager med over 1 mia. til foreninger og almennyttige formål i Danmark.

Men også de sider der sammenligner udbyderne har et ansvar, de skal f.eks. oplyse om ludumani, et ansvar der betyder at næsten ligemeget hvor man læser om gambling vil man også blive informeret omkring bagsiden af de ellers så muntre pengespil. En af de sider der sammenligner tilbud fra de forskellige gamblingudbydere er Spilzonen.dk hvor du kan se hvordan de informerer de besøgende.

Online virksomhed kan også tage ansvar

Mange har en tendens til at tro at CSR kun er for fysiske virksomheder. F.eks. når Carlsberg eller din bank hjælper med forskellige tiltag i sit lokalmiljø. Selvom din virksomhed kun findes online, kan du sagtens have en CSR-strategi.

 

Vi har flere medlemmer, som kun har en online virksomhed. Det kan være webshops, software eller webbureau. Alle virksomheder hører selvfølgelig til et eller andet sted, selvom de er online.

Der er mange forskellige måder at tjene penge på online, så her vil vi fokusere på, hvis du er selvstændig på nettet. Hvis du har brug for gode råd til, hvordan du kommer i gang med det, kan du tjekke denne hjemmeside.

Det kan være, at disse råd rammer plet med din virksomhed. Vi vil komme med nogle gode råd til, hvad du kan gøre for at bygge en CSR-strategi som online virksomhed.

Brug din viden

Mange tror fejlagtigt, at CSR kun handler om penge, men det handler om at passe på den verden omkring os og gøre den til et bedre sted. Det kan man gøre på mange forskellige måder.

Hvis du ved noget om, hvordan man laver hjemmesider, kan du vælge at dele din erfaring med andre om det i dit lokalmiljø. Det kan også være, at du laver en hjemmeside, hvor du guider andre ting, hvordan du kan komme i gang med at lave det, som du laver. På den måde bruger du faktisk din viden til at skabe konkurrenter. Du gør det, fordi du gerne vil skabe en bedre verden.

Fordelen ved at flere arbejder hjemme er, at de ikke behøver bruge vejene, og dermed bliver der kørt mindre i bil. Desuden kan vi også bruge længere tid med sine børn. Der er mange CSR-fordele ved at hjælpe mennesker med at arbejde online.

Pas på miljøet

Sørg for at dine online forretning ikke skaber et dårligt klima. I dag kan du f.eks. købe el fra vedvarende energi hos et selskab som Dong. For et lille ekstra beløb er din virksomhed med til at skabe en bedre verden.

F.eks. var det på et tidspunkt en stor sag, at bitcoin koster mange penge, fordi de bruger utrolig meget computerkraft at lave det, som hedder mining. Alligevel er Bitcoins store fomål, at de gerne vil skabe en bedre verden. Så her er det oplagt at bruge vedvarende energi som  strømforsyning til disse computere.

Nogle af de store mining virksomheder har allerede valgt at placere sig steder, hvor det er koldere af samme grund for at spare på elregningen. Det gode ved denne form for CSR er, at det sparer dig penge, og dermed ville det være direkte dumt ikke at gøre det.

Som andre CSR-tiltag kan du også støtte projekter, som du finder givende. De behøver ikke at have noget med din kernevirksomhed at gøre. Det vigtigste er, at du gerne vil skabe en bedre verden.