5 gode råd til at komme i gang med CSR

Vi har brug for at skabe en bedre verden sammen, og det er også grunden til at flere virksomheder er begyndt at have en CSR-strategi.

Corporate Social Responsibility er for alle virksomheder uanset størrelse. Virksomheder af en vis størrelse skal tage stilling til det pga. lovkrav. Men ofte går disse virksomheder langt længere end de officielle krav.

Hvis jeres virksomhed ikke har udformet en CSR-strategi endnu, så får du her fem råd til, hvordan I kan komme i gang.

Afgør hvem der er hovedansvaret for CSR

Mange virksomheder kommer aldrig i gang med CSR, fordi ingen har ansvaret for det. Derfor er det en god start at give en CSR som ansvarsområde. I mindre virksomheder kommer det ikke til at være et fuldtidsjob, men det er vigtigt, at der er en, som har fokus på CSR.

Hvis kunder eller medarbejdere har spørgsmål til CSR, så er det denne person, som de henvender sig til.

Lav en årlig CSR-rapport

I skal finde ud af, hvorfor I laver CSR. I første omgang opsætter I nogle mål. Dvs. vi vil starte med at lave en rapport, hvor I nedskriver disse mål, og hvordan I vil opnå dem.

Herefter skriver I så om CSR hver eneste år. Det er oplagt at vedlægge det som en del af jeres årsregnskab. På den måde kan jeres kunder også se, at I går længere end de fleste andre virksomheder.

Opsæt jeres mål alle steder i virksomheden

I skal fortælle alle om jeres mål. Det er ikke for at blære jer, men hvis I ikke interesserer jer for jeres mål, så er der heller ingen andre, som vil gøre det.

Vi anbefaler, at I opsætter målene i samtlige fælleslokaler og på samtlige kontorer. På den måde får I hele tiden inspiration til at gøre det bedre og følge virksomhedens plan.

Brug jeres CSR-rapport som PR

Med en årlig rapport kan I pludselig henvende jer til pressen og fortælle om alle jeres gøremål. Pressen elsker CSR succeshistorier. Det er selvfølgelig ikke grunden til, at I gør det, men det ville være decideret dumt ikke at bruge de succeshistorier, som jeres virksomhed har skabt.

Hvert år når jeres årsregnskab kommer så skriv en række pressemeddelelser, som omhandler jeres CSR. På den måde får I jeres navn ud til danske medier og dermed også til jeres potentielle kunder.

Det har den fordel, at I giver folk muligheden for at vælge en virksomhed, som gør noget for for verden. Vi har oplevet, at det har givet så stort et boost til virksomheder, at folk vil gøre alt for at købe deres produkter. Folk har nærmest lånt penge via en side som Monni.dk for at få råd til det.

Giv 10% af jeres overskud til velgørende formål

Hvis I virkelig vil booste jeres CSR, vil vi anbefale jer, at I giver 10% af jeres overskud til velgørende formål. Derfor giver det også mening, at rapporten udkommer, når jeres årsregnskab udkommer.

For her kan I allokere 10% til næste års CSR-initiativer.

Disse råd vil helt sikkert gøre jeres virksomhed klar til fremtiden.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.