Skær ned på omkostningerne med en god CSR-strategi

CSR bør være en obligatorisk proces der arbejdes med som virksomhedsejer, uanset om du selv har skabt virksomheden, købt dig ind eller blot købt den. CSR er omfangsrigt og byder på utrolig mange goder for din virksomhed, hvor de hver og én er interessante at gå i dybden med.

CSR er både godt for dig der vil sørge for at holde dig inde for lovens rammer, dig der gerne vil spare omkostninger og dig der gerne vil vækste igen.

Dét der typisk gør udfaldet at de fleste vælger at arbejde med CSR, er for at spare på omkostningerne og avancen derved kan blive større. For mange andre er det noget der blot skal overstås og for nogle er det et sidste skud i bøssen for at nå diverse målsætninger

Uanset hvad, sørger arbejdet med CSR for at du når i mål.

Omkostninger

Typisk, når en virksomhed skal starte med at spare på omkostningerne, så bliver der set på:

  • Isolering
  • LED belysning i lokalerne
  • Udskiftning af ventilation- og klimaanlæg
  • Energiruder

Efter disse fire områder er blevet optimeret, ses der typisk på hvad pengepungen ellers har råd til. Her er det sådan noget som:

  • Varmepumper
  • Solfangere
  • Vindmøller
  • Solceller

Hvis din virksomhed har nogle af disse områder hvorpå der kan optimeres lidt, så er der mange penge at spare.

Du vil højst sandsynligt ikke tænke på hvilke vinduer du har, når du står og tænker på hvordan du kan spare på omkostningerne – har jeg ret?

Affald

En anden guldgrube er gemt i skraldespanden. Hvis affaldet sorteres, vil der være en større mulighed for at det vil være billigere for dig at komme af med. Faktisk, hvis du sortere affaldet ganske organiseret, så er der en chance for at du rent faktisk kan sælge det. Hvis du har en masse ledninger liggende som alligevel bare skal ud, gammel ståltråd eller noget i den dur, så gemmer der sig faktisk rigtig mange penge til baglommen lige dér.

Så hvordan sørger CSR for at jeg kommer til at tænke på mit affald?

Godt spørgsmål. Vi hopper selvfølgelig nogle trin over for at nå til guldkornet ’affald’. De trin vi er hoppet over er:

  • Indkøbsmønstre
  • Forbrugsmønstre
  • Produktionsmetoder

Disse tre områder er nogle du med garanti vil komme ind på, på den ene eller anden måde, når du arbejder med CSR. Det er her for du selv vil komme på den genistreg at begynde med at sortere affaldet.

En ekstra gode til dig med ansatte

Hvis du oplever at én eller flere af dine medarbejdere hyppigt er syg, så kan løsningen faktisk være i ovenstående eksempler. Ved at optimere din virksomhed på den måde, sørger du for at der er gode fysiske forhold når der arbejdes hos dig.

En medarbejder med en allergisk reaktion, uanset i hvilken grad, får sit humør påvirket. Og det kan altså godt være, at du ikke kan se din medarbejder, er påvirket. En medarbejder der ikke er på toppen, sjælden den der løfter humøret blandt sine kollegaer. Så hvis vi skal tage den længere ud, så kan et godt indeklima og gode arbejdsforhold sørge for glade medarbejdere med en højere effektivitet.

Og ja, du skærer også ned på dine omkostningerne ved at øge dine medarbejders effektivitet.

Allround CSR

I virkeligheden betyder det at du arbejder med dit samfundsansvar, når du arbejder med CSR. Corporate Social Responsibility er hvad de tre bogstaver betyder.

Når du arbejder med CSR, er det som nævnt ikke kun det omkostningsmæssige der er indblandet. Her kommer du også til at arbejde med:

  • Organisering i virksomheden
  • Menneskerettigheder
  • Arbejdsforhold
  • Miljø
  • Godt forretningskik
  • Forbrugerforhold
  • Lokal samfundsudvikling

Nogle emner vil du arbejde med mere end andre, men du kan ikke undgå dem. CSR sørger derfor for at du kommer ud i alle mulige kroge som har indflydelse på netop din virksomhed.

Det er blandt andet derfor at folk også vælger at arbejde intenst med CSR for eksempelvis at skabe vækst i deres virksomhed. Det hele handler nemlig om at tænke ud af boksen, og gerne lang, samtidig med at du analysere det du allerede har inde i boksen.

Det du har inde i boksen, er din kundetype som du kan se ud fra dem du allerede har. Det er din markedsføringsstrategi og det er organisering i virksomheden, hvor alt udenfor er dét du aldrig har tænkt nærmere over.

CSR er blandt andet grunden til at de større virksomheder med flere hundrede eller tusinder medarbejder har hundredvis af forretningsgange, så absolut alle punkter og alle scenarier er dækket.

Så hvis du ønsker at blive en del af de største en dag, så kan du lige så godt begynde på at arbejde med CSR.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.