Stor brandingværdi i CSR

Hvis du går efter brande dig selv på bedste vis, så er arbejdet med CSR det mest værdifulde for dig. Et brand er ikke bare et varemærke, det er en fornemmelse kunderne har når de køber dit produkt. Med andre ord, er det en personlighed. Dit brand skal afspejle alt det du står inde for og som kunderne ikke skal være i tvivl om.

CSR sørger for at du arbejder med alle mulige rødder som har indflydelse på dine kunder, i én eller anden grad. Hvis du eksempelvis går rigtig meget op i miljøet og dét er en ting du har valgt (eller vælger) at brande dig selv og din virksomhed på, så har du faktisk allerede arbejdet i én af rødderne i CSR.

Ligesom med miljøeksemplet, er der mange flere. Hvis vi skal tage de helt store succeshistorier som ikke var blevet til hvad de er i dag uden CSR, så er der tale om Coca-Cola, Levi’s og Marlboro. De tre virksomheder sælger ikke bare et produkt der har et tilfældigt mærke. Det de virksomheder sælger, er en livsstil. En livsstil som folk vil have, fordi de synes det er fedt. Og grunden til at de synes det er fedt, er fordi der ikke er nogen tvivlsspørgsmål omkring deres produkter, ej heller virksomheden selv.

Hvordan hjælper CSR på min virksomheds brandingværdi?

CSR dækker over en række områder. Disse områder er alle nogen der er en del af din virksomheds personlighed:

  • Forbrugerforhold
  • Menneskerettigheder
  • Arbejdsforhold
  • Miljø
  • God forretningsskik
  • Lokal samfundsudvikling
  • Organisering

Man kan nemt sammenligne ovenstående områder med os mennesker og hvordan ve gebærder sig i samfundet. Hvordan gennemfører vi vores dagligdag, hvilken status og position har vi i samfundet (og det lokale, hvordan er vi forretningsmæssigt, hvilke arbejdsforhold står vi inde for mv.

Derfor giver CSR en rigtig stor brandingværdi, da CSR netop bygger hele personligheden (dit brand).

Det kan godt være du tænker at du ikke har brug for at arbejde med alle disse områder, da ikke alle områder vil afspejle din virksomhed og din måde at drive forretning på – og du har delvist ret. Ingen virksomhed er brandet med 100 procent fokus i alle områderne.

Det er ligesom diverse personlighedstest. Disc-profiler, position i minervamodellen og hvad der ellers ligger derude. Du vil aldrig finde et menneske der KUN tilhører én profil, da vi alle har lidt af alt – det samme gælder din virksomhed.

Hvis du eksempelvis driver en mindre servicevirksomhed hvor du blot har en hjemmeside, så kan det godt være at miljø ikke just tiltaler dig. Du har måske bare en hjemmeside og så arbejder du hjemmefra når du modtager ordre. Men hvis dette er tilfældet, så er DU og DIT privatliv en del af miljøet for din virksomhed. Det betyder ikke at du skal reklamere med at du køber økologisk og at du genbruger regnvand, men du kan med fordel gøre et eller andet, for at tage hensyn til miljøet – hvilket nutidens kunder elsker!

Du kan sagtens skrive at du og din virksomhed går ind for at vi skal passe på hinanden og den planet vi lever på, ved at skade miljøet så lidt som muligt.

Go big og go home

Du har vel ikke startet din virksomhed for sjov, har du? Så længe dit mål med din virksomhed er at tjene penge, om det så er 500 eller 50.000 kroner om måneden, så skal du gøre noget ud af dit brand. Mange iværksættere sidder fast efter lidt tid. De opnår en positiv udvikling, men i sneglefart.

Vil du gerne have en positiv udvikling der går lidt hurtigere? Så kræver det arbejde med CSR, ligeledes hvis du sidder fast, kan du altid finde noget at arbejde videre med, når det omhandler CSR.

Det er OK at bide den over …

CSR for begyndere kan være lidt af en mundfuld. Der er rigtig mange nye ting man skal sætte sig ind i. Selv for de mere garvede der har arbejdet med CSR i nogle år, har heller ikke altid lige let ved det.

Hvis du har en eller flere partnere i din virksomhed, så kan i med fordel deles om opgaverne. Det bliver lidt gammeldags med at give hinanden lektier for – men se det i stedet som arbejde med løn efter udførelse. Det kan selvfølgelig være svært at gå i gang med noget så omfattende uden at vide du får x antal kroner for det, men det kommer.

Derfor er det helt OK at arbejde med områderne i CSR, over flere omgange.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.