Derfor bør din virksomhed have en CSR-strategi

Det kan være nemt at overse nødvendigheden for at lægge en CSR-strategi for sin virksomhed, men der er mange gode grunde til at have en CSR-strategi på plads. Hvis du er usikker på om det er en god idé at inkludere CSR i sin virksomhedskultur og bestyrelsesmøder, så læs med her hvor du kan lære lidt om hvorfor du måske bør tage det op til næste møde.

CSR står for det engelske Corporate Social Responsibility. Det handler om at virksomheden i en eller anden form tager noget socialt ansvar ud over virksomhedens finansielle målsætninger. Social ansvarlighed kan være mange ting og det er noget som især mange store virksomheder lægger vægt på at inkludere i deres virksomhed.

Det kan anses som sekundært at tale om CSR i en virksomhed, hvor man i stedet vil lægge forretningsplaner, etablere stratetiger for IT-sikkerhed og sørge for at alle medarbejdere har en Microsoft Windows computer at arbejde på. Men her er nogle gode grunde til at overveje at implementere en CSR-strategi hurtigst muligt.

Et budskab om værdier

Når CSR er end del af virksomheden, så melder virksomheden samtidig klart ud at den har nogle værdier som er vigtige på et menneskeligt plan. CSR kan betyde at man som virksomhed tager noget samfundsansvar på sig. Det kan være at man fokuserer på større lighed mellem køn og minoritet. Det kan være man sørger for at minimere sit CO2 fodspor for et bedre klima. Eller det kan være at man donerer en bestem del af sit overskud til fordel for forældreløse børn.

Der er forskellige måder at tage samfundsansvar på, men uanset hvilke(t) område man vælger at fokusere på i en virksomhed, så sender det et klart signal om, at man har at gøre med en virksomhed med personlighed og som tør være mere end bare en virksomhed. Virksomheder eksisterer nemlig primært af økonomiske grunde, men det betyder ikke at man ikke også kan give tilbage til samfundet på samme tid.

Tiltræk arbejdskraft og investorer

Når en virksomhed er modig nok til at lægge en CSR-strategi og vise at man gerne vil yde noget godt for samfundet, så skiller man sig ud fra andre virksomheder der ikke har en CSR-plan. Når det er sagt, så bør intentionen ikke være at man lægger en CSR-plan på baggrund af de potentielle gevinster der kan komme ud af det.

Når man har en CSR-strategi som fortæller at virksomheden går op i bestemte mærkesager, så er man også mere tilbøjelig til at tiltrække både arbejdskraft og investorer. Man giver dem flere grunde til at være mere interesseret i virksomheden. For potentielle kandidater kan det hjælpe med at vurdere om virksomhedens værdier falder i tråd med ens egne – og ligeså med investorer.

Der kan være forskellige årsager til at implementere en CSR-strategi i sin virksomhed, men uanset hvilken baggrund man gør det på, så er det en stor fordel både for virksomheden og for de sager som virksomheden vælger at støtte, hvad enten det er mere lighed, mindre fattigdom eller mere bæredygtighed.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.