Derfor løber virksomheder af med CSR-priser – 3 konkrete eksempler fra virkelighedens verden

Kilde: Pixabay

CSR er med årene blevet et stort og omfattende felt. Mens virksomheder som Gaveinspiration.dk og Ingen Alger er i fuld færd med at blive CO2 neutrale som en del af deres CSR arbejde, støtter Min Investering op om gode formål som blandt andet Clean Ocean. Virksomhedernes indsats på CSR-området har gjort sig bemærket, og rundt om i verden tildeles et væld af CSR-priser.

Det kan variere, hvorfor en pris gives til en virksomhed, men alle har de det til fælles, at de belønner virksomheder for deres indsats og arbejde med CSR. Her får du tre eksempler på virksomheder, der har modtaget CSR-priser. Det for at klarlægge årsagerne til prismodtagelsen og finde fællesnævnerne.     

Dansk virksomhed gør sig bemærket

Grundfos har med årene vundet flere priser for sin CSR-indsats. Den seneste pris blev givet i 2019, da virksomheden løb af med CSR Prisen for bedste CSR rapport i kategorien stort ikke-noteret selskab. Her formåede den store leverandør af pumper og andre vandteknologiske løsninger at levere en rapport, der med dommernes ord var transparent, relevant og troværdig. I rapporten tog Grundfos aktiv stilling til sin indvirkning på verdensmålene.

Det er langt fra første gang, at den danske virksomhed vinder en pris for sin kommunikation. Også i 2011 blev den belønnet med en CSR-kommunikationspris for sit arbejde. Samme år modtog virksomheden en pris for sit arbejde for aktivt at reducere CO2-udledning.

Årsagen til de tildelte priser skal findes i virksomhedens solide og åbne kommunikation, der har til hensigt at skabe gennemsigtighed for interessenter såvel som medarbejdere. Desuden arbejdes der aktivt med verdensmålene og egen indvirkning.

Online virksomhed høster priser

I løbet af blot to år har spiludbyderen Mr. Green hevet tre priser hjem for sit arbejde med CSR. I 2017 vandt de SBC-prisen (Sports Betting Community). Det efterfølgende år løb de af med både GGA (Global Gaming Awards) og IGA (International Gaming Awards). De tre priser har til formål at kåre de betting og gaming virksomheder, der klarer sig bedst inden for feltet. 

Foruden det store udbud af fair og sikre spil har det populære online casino tilegnet sig de prestigefyldte på baggrund af sit ansvarlige arbejde, som tilsigter at skabe en åben og direkte dialog med brugerne af sitet. I dialogen og via et initiativ som Green Gaming opfordrer virksomheden til ansvarligt og fornuftigt spil for derved at bevare den gode spilleoplevelse for de mange brugere.

Som en del af virksomhedens strategi for åben dialog og gennemsigtighed er det yderligere muligt at komme i kontakt med en kundeservice døgnet rundt via enten telefon eller mail. Med andre ord sætter udbyderen spilleren i centrum samtidig med, at den aktivt inkorporer ansvarlighed, åben dialog og gennemsigtighed i sit foretagende.

Global gigant i rampelyset

Bliver vi ude i verden, har verdens største fødevarevirksomhed Nestlé i høj grad også gjort sig bemærket med sit vidtgående CSR-arbejde og modtagelse af priser på verdensplan. Ved en ceremoni i Washington i 2011 modtog den globale virksomhed en CSR-pris for sine miljøinitiativer i forbindelse med programmet ‘Creating Shared Values’. Programmet blev belønnet for at gøre en indsats for at forbedre lokalsamfund, infrastruktur og miljømæssig påvirkning via konstruktionen af spildevandsanlæg. I 2015 fik fødevareproducenten desuden en pris for sin CSR-rapportering, hvoraf prisen blev givet på baggrund af nær 5000 stemmer fra professionelle inden for området.

Indhold, kommunikation, kredibilitet, engagement og stor indsigt var alle ord, der blev brugt til at beskrive årsagen til sejren. Nestlé har således hevet sine priser hjem på både miljømæssige initiativer og en sublim kommunikation, der spiller på adskillige CSR-barometre.

Eksemplerne illustrerer, at der ganske vist er variation i CSR-priser. Ikke desto mindre er der en del fællesnævnere at finde, når vi ser på, hvorfor en virksomhed modtager en pris. Fællesnævnerne centrerer sig især om transparens, åben dialog, direkte kommunikation, ansvarlighed og indsatser med en positiv indvirkning på interessenter og miljø. Og netop disse ord opsummerer i høj grad, hvad CSR og hele samfundsansvaret drejer sig om.

Derfor skal din virksomhed bruge miljøvenlig emballage

Virksomheder har socialt ansvar – det er det der kaldes for CSR, Corporate Social Responsibility, og det er ofte en del af seriøse virksomheders strategi og formelt nedfældet.

Hvis du har en virksomhed der handler med andre, det gør de fleste virksomheder trods alt, og med i det sender varer ud til kunder, så er der en del at hente på både miljø-kontoen og den økonomiske side, hvis du vælger at sende varer ud i miljøvenlig emballage.

Først og fremmest handler det om at begrænse mængden der bruges, det er den ene måde at gøre det på, men varerne skal stadig pakkes ind, og hvad gør man så? Jamen det, du gør, er at vælge emballage, der er lavet af genbrugsmateriale.

Vælg en partner der har erfaring med både optimering og begrænsning af mængderne

Albe Emballage A/S er en partner der kan tilbyde jeres virksomhed mindre ressourceforbrug, og det inden for flere forskellige slags emballage – på plastsiden kan tilbydes affaldssække, afdækningsfolie, pallehætter og topfolie der kommer i det materiale der kaldes regenerat, som dækker over genanvendt plast.

Hvad angår papir og pap, så laves det i 100% af genbrugspapir, men i og med at papirfibrene med tiden slides, så vil der med tiden skulle tilsættes nyt papir for at få det til at hænge sammen.

Hvis papir og emballage ikke skal eller kan genanvendes, så er det en god idé at bruge det til at fremstille varme af, ved at brænde det af, på den måde går det ikke til spilde selv om det afskaffes.

Den nemme løsning til at vise samfundsansvar

Hvis du driver virksomhed der bruger meget emballage hver dag, og samtidig gerne vil vise samfundsansvar og tage vare på verden til glæde for fremtidige generationer, så vælg en løsning der både er god for din pengepung og samvittighed, nemlig at vælge genanvendelig emballage.

Faktum er at vi som forbrugere handler mere og mere over nettet, og i virkeligheden både handler med nye og brugte varer, det giver en masse ekstra emballage der for de flestes vedkommende blot skal afskaffes, så selve mængderne af emballage er kraftigt stigende – hvilket kræver at selve emballagen ikke skader miljøet, eller i det mindste er langt mindre skadeligt end traditionelt produceret materiale.

Naturligvis kræver det at både virksomheder og kunder viser velvilje for at kunne få det til at fungere, det handler om at lave en form for cyklisk proces hvor emballagen genanvendes.

Brug miljøvenligt garn i produktionen og styrk virksomhedens CSR

Miljøet og klimaet fylder utroligt meget i verdensdebatten – og det gør den for en grund. Vi kan ikke forsætte vores forbrug, som vi gør lige nu uden at ødelægge vores alle sammens planet. Vi bliver derfor alle nødt til at tage ansvar for at kunne skabe en bedre verden.

Miljøvenlig produktion

Er du derfor med til at drive produktionen i en virksomhed, er der flere ting, du kan gøre for at gøre produktionen mære bæredygtig. Først og fremmest findes der utroligt mange bæredygtige produkter, som det vil give god mening at bruge i produktionen. F.eks. kan man få billige drops garn fra Yarno.dk som samtidigt er bæredygtige og gode for miljøet. Det behøver derfor ikke at være dyrt at omlægge produktion til miljørigtige produkter. Der er derudover mange faktorer langs processen i produktionen, som kan ændres lidt på for at gøre produktionen mere bæredygtig. F.eks. kunne maskinerne være drevet af el, der kunne være solceller på taget eller jeres emballage kunne være af genbrugsplast.

Styr virksomhedens CSR

Miljøvenlighed og bæredygtighed behøver dog ikke kun at være godt for verdenen. Det er nemlig også godt for din virksomheds CSR. CSR står for corporate social responsibility, og dette er et begreb, der bruges om virksomheder, der agerer forsvarligt i samfundet. Det betyder derfor, at virksomheden tager ansvar for miljøet, for de mennesker der arbejder i virksomheden, og for de produkter de skaber. Det er derfor meget positivt, når virksomheden gør meget for omverden, og dette kan man derfor også bruge, når man fortæller kunderne om virksomheden. Kunderne vil gerne høre om, hvad virksomheden gør for samfundet, og en styrket CSR kan derfor betyde at flere får et positivt syn på virksomheden.

Vær med til at gøre verden til et bedre sted

Når man som virksomhed tænker på miljøet, er man med til at skubbe verdenen i den rigtige retning. Det er derfor vigtigt, at man som virksomhed er forgænger og viser både andre virksomheder og privatpersoner, hvordan det skal gøres. Vores klima er et fælles projekt, og vi bliver derfor alle nødt til at gøre noget for at gøre verden lidt grønnere. Dog er det også virksomhederne og deres produktion, som står for en stor del af CO2-udslippet, og det er derfor utroligt vigtigt, at de finder nye måder at producere på. Virksomheder der ikke tænker på miljøet, kommer ikke til at være virksomheder i fremtiden. Bæredygtighed er derfor også en overlevelsesstrategi og en strategi, der er absolut nødvendig for forsat at kunne være en spiller på det fremtidige marked.